1.
No sóc nacionalista. Defineixo
al nacionalisme com la ideologia basada en que la sobirania resideix en “la nació”,
màxim referent identitari d’una comunitat de persones en un territori concret.
La nació dóna la legitimitat política per convertir-se en Estat i conviure en
una comunitat d’altres Estats-nació. A partir d’aquí, el nacionalisme pot
configurar-se de moltes formes (tradicionalistes, revolucionaris, autoritaris,
democràtics, xenòfobs, integradors...). Tanmateix, el concepte “nació” és
complex i permet moltes interpretacions. A més a més, al segle XXI, en plena
mundialització, les cultures, les economies i les societats de tots els racons
del planeta estan cada vegada més interconnectades i barrejades, mentre que les
identitats nacionals, si és que existeixen, es dilueixen. Per a mi, la
constitució o no en un Estat per poder exercir de la sobirania política no ha
de basar-se en les suposades identitats nacionals, sinó en que sigui l’organització
política que millor pugui servir al benestar de la seva ciutadania.
2.
Sóc Europeista. Crec que l’organització política “estatal” que millor pot servir al meu
benestar i fer front als reptes d’aquest segle és Europa. Una Europa unida políticament,
democràtica i social, respectuosa amb les “particularitats nacionals” que
siguin compatibles amb ella, amb forts poders centrals pels temes estratègics però
descentralitzada en els altres (el famós principi de la subsidiarietat). Una
Europa encara per construir però que, com deia fa poc José Ignacio Torreblanca,
pot definir-se per tres números: 7-25-50: 7% de la població mundial, 25% de la
riquesa mundial i 50% de la despesa social mundial. Una Europa de la que, al
menys avui dia, es fa difícil dir que és una nació.
3.
Catalunya i Espanya. Catalunya,
a la que reconec la categoria de nació, forma part des de fa segles d’un Estat,
Espanya, al que també reconec com a nació (Catalunya inclosa). No veig
incompatibilitat perquè crec que són possibles les nacions de nacions, com
també crec que, a data d’avui, aquesta fórmula d’estructura política no és la
millor pel assegurar el benestar dels que som ciutadans catalans. Les raons són
diverses i és la suma de totes elles la que em porta a aquesta convicció:
a) Raons econòmiques: des de fa dècades, la manca d’inversions estatals en
infraestructures clau pels sectors productius de Catalunya, la discrecional i
injusta redistribució territorial dels recursos comuns (incloent el nomenat
“dèficit fiscal”) i la no coincidència entre les apostes estratègiques
catalanes i les de l’Estat afecten negativament al desenvolupament de Catalunya
i a la seva capacitat de creació de riquesa i benestar social.
b) Raons polítiques: mentre el nacionalisme espanyol fomenta
l’anticatalanisme perquè li dóna rèdits, la dreta catalana aprofita el nacionalisme
català per emmascarar les seves polítiques econòmiques neoliberals i socialment
conservadores, diluint altres debats polítics, econòmics i socials molt més
importants. El mapa polític català no està normalitzat per la distorsió que
provoquen ambdós nacionalismes (com la dicotomia Monarquia/República va
distorsionar la política espanyola durant molt de temps).
c) Raons de convivència: històricament, l’encaix de Catalunya amb la resta
d’Espanya no sempre ha sigut sempre pacífic. En els darrers anys, però, les
relacions entre aquestes comunitats s’han anat enverinant. Les reaccions polítiques
espanyoles durant la reforma de l’Estatut d’Autonomia, el boicot als productes
catalans, la sentència del Tribunal Constitucional, són alguns exemples. La
manca de respecte cap a Catalunya manifestada permanentment per una part
significativa dels generadors d’opinió espanyols sense que ningú els aturi no
són anècdotes, sinó indicadors. I no em refereixo només a les rucades dels “tertulians”
de la “TDT Party”, sinó sobre tot a coses com els comentaris del desaparegut
Gregorio Peces Barba, “pare de la Constitució” i jurista amb un historial
impecable, quan va comentar si s’havia de tornar a bombardejar Barcelona, o com
quan uns quants dirigents socialistes espanyols qualifiquen al nacionalisme
català democràtic (que, torno a dir, no comparteixo) com neonazi. Per
equilibrar, també es podríem posar
exemples de l’altre banda (la campanya “Espanya ens roba”, el victimisme
permanent de la dreta catalana, el boicot d’importants sectors catalans a la
fallida candidatura olímpica de Madrid...).
La independència.
No crec que raons
històriques justifiquin la independència de Catalunya. És cert que hi ha molts episodis
que posen de manifest el maltractament espanyol a Catalunya, però també
és certa l’existència d’un passat polític comú i llargs períodes en els que la
pràctica totalitat dels catalans i catalanes vivien el seu espanyolisme amb
normalitat (i si no, perquè varen sorgir guerrilles catalanes populars que lluitaven
contra els soldats de Napoleó reclamant la tornada de Ferran VIIè?). Però la
situació política, econòmica i social actual, a la que s’afegeix la incapacitat
de reconduir-la per part dels que podien haver-ho fet, ha generat un nou
independentisme, no nacionalista, no identitari, amb el que em sento
identificat. És un independentisme que no és antiespanyol, perquè també se sent
vinculat a Espanya. És un independentisme utilitarista dels que creiem que la secessió
de Catalunya de la resta d’Espanya és l’opció que millor pot garantir el nostre
benestar mentre l’Estat d’Europa no s’acaba de construir. L’alternativa federal
que alguns proposen la veig poc madura i, probablement, arriba massa tard. I si
la majoria dels catalans volem la independència (caldrà fer un referèndum per
confirmar-ho), quina raó impedeix assolir-la d’una manera pacífica i ordenada,
des de la bona voluntat de totes les parts? Com, per posar un exemple no
habitual, es va fer la secessió de Noruega de Suècia, a començaments del segle
XX.
Felicitats Vicenç !!!
ResponderEliminarFelicitats Vicenç !!!
ResponderEliminar