miércoles, 2 de mayo de 2012

Judt i Fontana (per Marc Prat Sabartés)


L’obra de Josep Fontana “Por el bien del Imperio. Una historia del mundo desde 1945” (Pasado y Presente, Barcelona, 2011) s’ha convertit immediatament en un referent. Les més de mil dues-centes pàgines del llibre (gairebé mil de text, més de dues-centes de notes bibliogràfiques) no han d’espantar el lector interessat en el món actual i en els seus orígens immediats. Els que coneixen la llarga bibliografia del mestre Fontana ja saben de la seva extraordinària capacitat per combinar el rigor amb l’amenitat, l’erudició amb un estil d’escriptura que atrapa l’atenció del lector des de les primeres pàgines fins a les últimes. Si hagués de destacar un mèrit d’aquest llibre per damunt dels altres diria que és el d’haver estat capaç de combinar l’anàlisi d’un arc temporal de més de seixanta anys amb el de les diferents àrees geogràfiques del món, mantenint un fil argumental, un eix vertebrador que aguanta perfectament el llibre.
Aquest eix que dóna coherència a “Por el bien del Imperio” no és altre que el de la política imperial nord-americana des del final de la Segona Guerra Mundial. Segons Fontana les elits econòmiques i polítiques dels Estats Units van utilitzar la retòrica de la guerra freda per combatre i pràcticament eliminar qualsevol element esquerranós dins la societat nord-americana i, al mateix temps, intentar imposar el seu model econòmic i social a la resta del món. La paranoia anticomunista va servir per justificar crims terribles, règims dictatorials i neocolonialisme durant quaranta-cinc anys. Atiant l’espantall d’un suposat imperialisme soviètic es donava cobertura moral a l’imperialisme nord-americà i es boicotejava els intents de molts països del Tercer Món de fer unes polítiques de desenvolupament autònomes. Qualsevol intent de fer una reforma agrària que repartís la terra entre els camperols, o de procurar que els beneficis de l’explotació dels recursos naturals revertissin en el benestar dels ciutadans del país, servia per assimilar aquells governants a uns comunistes perillosos, uns peons de Moscou que calia eliminar immediatament del tauler internacional. La por al comunisme era la coartada ideològica perfecta per mantenir alta la despesa militar nord-americana i posar-la al servei dels interessos de les seves multinacionals arreu del món.
Aquesta interpretació de la segona meitat del segle XX no és nova. De fet, a més d’un li pot provocar un arqueig de cella en reconèixer-hi el típic antiamericanisme de la nostra intel·lectualitat formada en l’antifranquisme dels anys seixanta i setanta, de la qual en Josep Fontana n’és un eminent representant. Als escèptics els hi recomano que llegeixin el llibre perquè, després de veure una darrera l’altra les barbaritats que s’han arribat a fer en nom de l’anticomunisme, és possible que canviïn d’opinió. Dos elements que Fontana posa sobre la taula reforcen aquesta visió. El primer és la constatació que els soviètics no tenien una voluntat d’expansió territorial una vegada consolidada la seva posició a l’Europa de l’Est. Stalin era un realista, conscient dels importants guanys territorials i d’estatus internacional que la URSS havia assolit en la seva decisiva contribució a la derrota del nazisme i de la inferioritat militar soviètica respecte als Estats Units. El que volia era conservar la seva zona de seguretat a l’Europa de l’Est i una Alemanya unificada i neutral amb garanties que no atacaria la URSS. L’escepticisme dels soviètics respecte a la Revolució Xinesa és una altra prova d’aquesta actitud defensiva i conservadora. Fins a quin punt la paranoia anticomunista que començà amb la doctrina Truman i que compartiren tots els seus successors fins Reagan era fingida o realment sentida és una pregunta interessant. Segurament era una barreja de convicció i exageració interessada la que les elits nord-americanes van mantenir durant dècades, que reportà enormes beneficis al complex militar-industrial però que embrancà el país en experiències tan desastroses i traumàtiques com la guerra de Vietnam.
El segon element que ajuda a desemmascarar la retòrica nord-americana de la guerra freda és que, un cop derrotat l’imperi soviètic, el govern dels Estats Units ha seguit promovent guerres imperialistes al món, ara justificades per una nova por: el terrorisme islàmic. Les invasions de l’Afganistan i l’Irak han estat unes aventures militars que han suposat uns grans beneficis a les empreses directament vinculades a l’administració Bush, però de les que els Estats Units no en poden sortir sinó derrotats i que han contribuït al seu debilitament econòmic. Si alguna cosa ha canviat és que ara el sistema és més descarat i maldestre que mai, com es demostra també en el viratge en política econòmica des dels anys setanta i  en la crisi econòmica actual. La caiguda del mur de Berlín no ha suavitzat les maneres del capitalisme sinó tot el contrari.
El llibre de Josep Fontana no pretén ser equànim ni equilibrat. Ofereix la visió del món d’algú que, com confessa en la introducció, es va sentir decebut per les promeses incomplertes de democràcia, pau, llibertat i prosperitat dels firmants de la Carta de l’Atlàntic el 1941. És la versió antiamericana posada al dia i, en aquest sentit, pot caure en el maniqueisme en certs moments, no tant per la denúncia dels crims de l’imperialisme ianqui, perfectament documentada i de cap manera exagerada, sinó per la benignitat amb la que es tracta el bàndol soviètic. Tot i que l’autor critica l’estalinisme i la manca de llibertat en els països del bloc comunista, concedeix el benefici del dubte a les elits soviètiques i les disculpa, per exemple, de la invasió de l’Afganistan el 1979.
En aquest sentit “Postwar” de Tony Judt (Penguin, 2005), un tour de force comparable al de Fontana i que és el gran llegat que ens ha deixat l’historiador britànic recentment desaparegut, és un contrapunt perfecte a “Por el bien del Imperio”. Aquest llibre, situat en el mateix àmbit temporal que va de 1945 a l’inici del segle XXI, és complementari al llibre de Fontana en dos aspectes: l’àmbit geogràfic i el punt de vista ideològic. “Postwar” es concentra en Europa, precisament la part del món a la que Fontana dedica menys pàgines. La gran aportació de Judt per a un lector de l’Europa Occidental és el seu profund coneixement de l’Europa de l’Est. I és precisament en aquesta zona on és més difícil defensar el comunisme durant la segona meitat del segle XX perquè, encara que en alguns d’aquests països gaudí inicialment d’un important suport popular –i fins i tot guanyà unes eleccions democràtiques a Txecoslovàquia- aviat cristalitzà en una sèrie de règims incompatibles amb la llibertat i que es mantingueren gràcies a les tropes soviètiques. La descripció que fa Judt del pas de les democràcies populars als règims de partit únic, durant els anys 1947-48, fa fredat, així com la paranoia antititista que es desencadenà a tota l’àrea d’influència soviètica, amb importants purgues internes. Fontana també hi fa referència, però dóna la culpa del fracàs d’aquests projectes de democràcia popular a -com no- la doctrina Truman i l’actitud agressiva dels Estats Units.
Així doncs, la tria geogràfica de Judt està molt relacionada amb la segona complementarietat, la ideològica. Si Fontana ens ofereix una visió comunista (o d’esquerra transformadora) del període, Tony Judt ens n’ofereix una de socialdemòcrata. Judt també és d’esquerres, creu com Fontana en la igualtat i les polítiques redistributives, però és anticomunista. I ho és precisament perquè ha tingut una experiència directa de l’Europa de l’Est i ha estat amic de dissidents txecs. I crec que té una visió no antiamericana com la de Fontana perquè és en l’Europa Occidental democràtica on l’imperialisme nord-americà mostrà la seva cara més amable durant aquest període. Tot i que també hi hagué joc brut per part dels Estats Units, especialment a Itàlia, en general hi exerciren el soft power i les democràcies de l’Europa Occidental, que existiren perquè els nord-americans les alliberaren del feixisme, gaudiren d’un període de llibertats civils, estabilitat i prosperitat econòmica sota el paraigües dels Estats Units. Per tant, si l’objectiu de la càmera es centra només a Europa, és difícil donar una visió antiamericana i procomunista de la segona meitat del segle XX.
Recomano doncs al lector que es llegeixi els dos llibres. En un tindrà la visió de com Europa es recuperà dels traumes de la Segona Guerra Mundial durant més de quatre dècades, sent l’escenari més important, però alhora el més incruent, de la guerra freda. En l’altra, veurà com la política agressiva dels Estats Units, amb l’excusa de l’amenaça soviètica, provocà milions de morts i frustrà les esperances de llibertat i autogovern a molts països del Tercer Món. Judt i Fontana, dos historiadors de primera categoria internacional, ens donen moltes de les claus dels nostre passat recent i del món d’avui.

No hay comentarios:

Publicar un comentario