viernes, 24 de mayo de 2013
Comptabilitat mental del dret a decidir o parts del cervell que no es parlen
Un dels biaixos que estudia la nova economia del comportament (que s'ocupa de la intersecció entre psicologia i economia) és el que es coneix com a
"comptabilitat mental". Segons
aquesta, la majoria d’éssers humans portem “comptes” diferents segons la forma
de guardar els diners o els objectius d’aquests. Per exemple, la gent es
comporta de forma diferent segons si fa servir targetes de credit o diner líquid.
Si per fer una aposta utilitzem targeta de credit, tendim a apostar més diners
que si utilitzem diners de la butxaca. Tractem els diners de forma different segons
si estan en forma de targeta de crèdit o en forma de diner líquid, contradint
el fet evident de la fungibilitat dels diners (serveixen pel mateix tinguin la
forma que tinguin). Un altre exemple és que podem obrir un compte per estalviar
uns diners per anar de vacances, i al mateix temps incórrer uns deutes enormes
per comprar béns de consum (seria més racional i beneficiós econòmicament
reduïr una mica el consum quotidià per facilitar el finançament de les
vacances). Un comportament semblant he observat en les persones que es
consideren progressistes i a la vegada s’han afegit amb entusiasme a la
campanya a Catalunya pel “dret a decidir”. Tot i que és força obvi que aquest eslogan
està sent fet servir com a eufemisme d’una campanya per la independència de
Catalunya, que perjudicaria a les principals empreses i que ens situaria fora
de la Unió Europea, a més d’enfrontar-nos al principal mercat de les
exportacions catalanes, que resulta que és on a més viuen persones emparentades
culturalment o familiarment amb la majoria dels habitants reals de Catalunya de
renda mitjana-baixa, tot i que això és força obvi i difícil de rebatre, molts s’hi
afegeixen per “raons nacionals”, com si aquestes formessin part d’una escala de
valors diferent de les raons socials, que són les que predominen en les idees
progressistes. Aquestes darreres sens dubte han d’incorporar una preocupació
pels béns col·lectius (com els idiomes) que defineixen les identitats, i per
això el federalisme ofereix el marc ideal per fer compatibles la concòrdia i la
solidaritat, amb el respecte a les identitats. Quan he intentat explicar això a
amics meus que es creuen socialistes i que diuen que estan a favor del dret a
decidir, primer em miren embadalits… i al cap d’una estona em diuen que tinc
raó, fins i tot em citen de vegades. I creuen que el meu argument està en la línia
de dir que tot catalanisme i el progressisme són la mateixa cosa o que les “llibertats
són indivisibles” i per tant hem d’apretar igual de fort per la “llibertat
nacional” que per la justicia social, o que “l’agenda nacional i l’agenda
social són la mateixa cosa”. Doncs no, companys, un món més just només és
coherent amb un catalanisme respectuós, allunyat del xovinisme, dels prejudicis
i dels estereotips dels que ens volen portar (sense dir-ho és clar) cap a l’aïllacionisme
i l’erecció de noves fronteres. I només és coherent amb una Catalunya que posi
per davant de tot els interessos immediats i futurs de la majoria dels que
viuen a Catalunya.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario