El
que vam escriure fa aproximadament un any i mig en el llibre
sobre economia i federalisme els cinc autors i
autores que hi participàvem està totalment vigent. Avui podem afegir algunes
coses a la llum del que ha passat i de les nostres reflexions. Dèiem en aquell
llibre que el federalisme forneix les millors idees per aportar un marc
institucional que resolgui els grans problemes socials i econòmics del segle
XXI. Avui la major part de ciutadans que viuen en democràcia al món ho fan en
federacions, i encara més ho faran si aconseguim accelerar (encara que sempre serà
un procés inacabat, com als Estats Units) el procés per fer de la Unió Europea una
autèntica federació.
En
la meva opinió, la qüestió clau des del punt de vista econòmic és com reformar
el marc institucional actual perquè un marc institucional reformat compleixi
una sèrie d’objectius:
-Regular
millor en l’abast geogràfic òptim.
-Redistribuir
més i millor la renda, la riquesa i el poder.
-Donar
estabilitat i seguretat jurídica per facilitar inversions i altres decisions
irreversibles.
-Ser
acceptat democràticament perquè actuï amb legitimitat i no sigui vist com un
aparell tecnocràtic al servei d’interessos llunyans.
-Ser
consistent amb valors ètics, universalistes d’igualtat, justicia i llibertat, i
amb una realitat de creixent barreja i diversitat cultural.
No es tracta només de fer un Estat federal espanyol,
sinó de construir una arquitectura institucional federal per al segle XXI; la
prioritat és fer l’estat federal europeu (que Europa sigui com un país, però probablement
més complexe que qualsevol país que hagi existit fins ara), i veure com Espanya
i Catalunya hi poden contribuir i encaixar.
Dos
“trilemmes”, els de Rodrik i Milanovic, ens ajuden a entendre per què els
principis del federalisme són els més apropriats al món del segle XXI,
caracteritzat per la globalització i l’emergència de grans problemes que superen
totalment la forma estat.
Si donem per irreversible la globalització, aquests trilemmes
ens diuen que la democràcia no és compatible amb l’estat-nació, perquè els
grans problemes són globals, i un exemple d’això són les migracions: donades
les grans diferències de renda entre països, aquestes són inevitables i s’han
de gestionar en l’escala òptima, que com veiem aquests dies depassa totalment
els vells estats.
La reforma de les institucions a Espanya s’ha de
produir en aquest marc. Per descomptat que hi ha coses que es poden fer sense
esperar que Europa, i en especial la zona euro, acceleri la seva federalització.
I si s’avança en aquest sentit (cosa que no està garantida) es farà per la via
del vot, el pacte, la negociació i les grans majories, buscant solucions
adaptades al nostre context. Una cosa que per cert hauríem de copiar dels
canadencs és no tant les seves solucions concretes, sinó la seva lucidesa per
buscar solucions originals, adaptades a la seva dotació institucional (per
exemple, ells no comparteixen moneda amb ningú ni venen del franquisme).
Altres intervencions avui aprofundeixen en tot el que
es pot fer des del punt de vista de la fiscalitat i el finançament autonòmic a
Espanya. Altres coses més enllà de la fiscalitat també es poden fer sense
esperar la federació europea (tot i que aquesta les reforçaria):
-Supressió
de les diputacions provincials, reforma de l'administració central de l’estat,
supressió de ministeris amb competències transferides.
-Claredat competencial i financera, criteris objectius d'inversió territorial.
-La llengua com a bé col·lectiu, també d'Espanya i d'Europa (pluri-lingüisme com a Canadà i Suïssa).
-Més i millors òrgans de govern compartit i sobirania compartida, incloent la reforma del Senat.
-Distribució de seus d’organismes federals pel territori.
Són reformes importants, que facilitarien la legitimitat i l’acceptació democràtica, però que de totes maneres no resolen totalment el problema d’adaptar la democràcia als àmbits geogràfics on es prenen les grans decisions ni ajuden per si sols a resoldre alguns dels grans problemes de la humanitat, que també afecten als catalans i catalanes: frau fiscal, concentració creixent de la riquesa, inestabilitat financera, canvi climàtic.
Les propostes sobre com organitzar les sobiranies (el que jo anomeno “debat federal”) no poden obviar qüestions com la defensa, la seguretat i la moneda. Aquests béns públics són aspectes claus de l'organització col-lectiva del que fins ara s’ha conegut com estat sobirà, i que avui està mutant cap a noves formes de sobirania compartida. Qualsevol reforma institucional ha d’aclarir com els resol; els ciutadans tenen dret a ser tranquil·litzats sobre això. La importància de les qüestions monetàries, bancàries i financeres, és una qüestió de la qual parlàvem al llibre, però que s’ha vist confirmada amb escreix amb el debat a Escòcia i el que ha passat després a Grècia.
-Claredat competencial i financera, criteris objectius d'inversió territorial.
-La llengua com a bé col·lectiu, també d'Espanya i d'Europa (pluri-lingüisme com a Canadà i Suïssa).
-Més i millors òrgans de govern compartit i sobirania compartida, incloent la reforma del Senat.
-Distribució de seus d’organismes federals pel territori.
Són reformes importants, que facilitarien la legitimitat i l’acceptació democràtica, però que de totes maneres no resolen totalment el problema d’adaptar la democràcia als àmbits geogràfics on es prenen les grans decisions ni ajuden per si sols a resoldre alguns dels grans problemes de la humanitat, que també afecten als catalans i catalanes: frau fiscal, concentració creixent de la riquesa, inestabilitat financera, canvi climàtic.
Les propostes sobre com organitzar les sobiranies (el que jo anomeno “debat federal”) no poden obviar qüestions com la defensa, la seguretat i la moneda. Aquests béns públics són aspectes claus de l'organització col-lectiva del que fins ara s’ha conegut com estat sobirà, i que avui està mutant cap a noves formes de sobirania compartida. Qualsevol reforma institucional ha d’aclarir com els resol; els ciutadans tenen dret a ser tranquil·litzats sobre això. La importància de les qüestions monetàries, bancàries i financeres, és una qüestió de la qual parlàvem al llibre, però que s’ha vist confirmada amb escreix amb el debat a Escòcia i el que ha passat després a Grècia.
Els ciutadans tenen dret a ser tranquil·litzats perquè
prenen decisions irreversibles al llarg de la seva vida donant per segures
institucions com: les pensions, els títols acadèmics, la moneda i els caixers automàtics,
les polítiques lingüístiques, la seguretat, els contractes i institucions
laborals, la propietat o el contracte de lloguer del seu habitatge, el seu
passaport… No són només els grans inversors els que pateixen per la incertesa,
qualsevol de nosaltres té dret a sentir-se preocupat quan comença a pensar en
aquestes coses. La nova economia institucional de Coase, North, Williamson i
Aoki ens ensenya la centralitat d’aquestes qüestions institucionals en el
desenvolupament econòmic, qüestió que està totalment absent del debat a
Catalunya. També és difícil per cert entendre el que passa a Catalunya sense
dues altres branques de l’economia moderna i les ciències socials: la teoria de
l’elecció social (que explica les dificultats de les regles de votació) i l’economia del comportament (que explica
les bases psicològiques del comportament individual i col·lectiu i les seves
implicacions econòmiques i polítiques).
Però tornant a la qüestió institucional, és a dir, a
la necessitat de “commitment” (d’institucions que es comprometin de forma creïble
a respectar les decisions irreversibles), avui el nostre marc institucional,
formal i no formal, necessita una reforma en profunditat, per adaptar-se a la
realitat del món d’avui, i per superar la crisi a la qual l’ha sotmès la recent
davallada econòmica i financera. El nostre paquet constitucional (format per la
constituciò espanyola i els tractats europeus, i un marc mental informal encara
massa basat en la noció de “sobirania nacional”) és com una vella infrastructura,
com els estadis de futbol o els cotxes cubans. Ha prestat grans serveis, i pot
seguir funcionant, podem allargar la seva vida útil posant pedaços, però correm
seriosos riscos si no el reformem en profunditat i no el canviem per un de
millor. Però no convé abandonar-lo sense la garantia que és substituit per
quelcom millor. Seguir amb ell és l’autèntic Pla B. El Pla A, la primera via,
és reformar-lo en profunditat per quelcom millor, amb un suport semblant al que
va tenir el paquet constitucional actual, quelcom millor que avui encara té
perfils borrosos, però que cal començar a perfilar, abans que patim accidents
irreversibles.
I en aquest començar a perfilar és crucial entendre
per quines raons hi ha col·lectius importants que es mobilitzen per la
independència en determinades regions d’Euorpa. És important entendre-ho perquè
a la llarga no avançarem, sinó que seguirem en la paràlisi de l’enfrontament
sobiranista, sense convèncer alguns independentistes que hi ha idees millors
que la de crear nous estats sobirans. Hi ha moltes raons d’aquestes
mobilitzacions. Una raó és que ja hi ha “estats” petits perfectament viables (tot
i que només solucionen els seus problemes, no els dels altres, i sempre en
agregats més grans) i alguns es pregunten: ei, i per què nosaltres no? La
millor resposta, no l’única, és que és massa tard i tindria grans costos de
transició; això s’havia d’haver fet al 1914. Una altra raó és que les regions inquietes són
regions
relativament riques (amb diferències persistents) amb un autogovern que
gestiona recursos importants que en part es posen al servei de la construcció
d’un relat sobiranista que grinyola amb el relat de fer d’Europa el “país”. La
seva riquesa relativa per cert fa pensar que el dèficit fiscal d’aquestes
regions en una Europa federal (la desitjabilitat de la qual alguns independentistes
lúcids no neguen) seria encara més gran que l’actual si el pressupost de la UE
creix als nivells que serien desitjables.
En aquest esforç per perfilar els detalls d’una
proposta federal, que sigui un marc institucional sòlid que substitueixi
l’actual, les coses haurien d’apuntar cap a una Europa sense fronteres amb
molta llibertat per sota (en la línea de les jurisdiccions funcionals
proposades per l’economista suís Bruno Frey: euro-regions, “instituts” Ramon
llull, instruments per objectius que no depenguin necessàriament de les
delimitacions existents).
Per aquestes raons, els intents de
resumir els efectes d'un cert canvi institucional amb un número no tenen cap
fonament. El que és necessari es analitzar com, en
el marc d'una Unió Europea que necessita integrar-se més i
ser més democràtica, s'organitza el poder des de baix i la cessió necessària de
sobirania des dels actuals estats al nivell comunitari, especialment en la zona
euro. No hi ha un federalisme espanyol i un federalisme europeu, hi ha una
reflexió federal que afecta als diferents nivells de govern. No hi ha dos
federalismes.
El nou federalisme és la millor eina per resoldre els
problemes socials. És una fal·làcia que hi hagi dos eixos,
un de “social” i un de “nacional”. Les propostes que es fan respecte a les
qüestions federals (jo prefereixo parlar de fet federal abans que fet nacional)
afecten directament a les qüestions socials. L’eix social del Sr. Mas és
consolidar amb mutacions diverses una elit en el poder utilitzant el relat
nacional. Però avui dia no es pot lluitar contra les desigualtats, el frau
fiscal, el canvi climàtic, la inestabilitat financera, en el marc de l'estat
nació. No té cap sentit ser agnòstic en la qüestió
federal i dir que s'és d'esquerres (com fa una candidatura), o ser agnòstic en
la qüestió social i dir que s'és independentista (com fa la candidatura
oficial), o dir que s’és anti-independentista (com fan altres “agnòstics
socials”). Els projectes socials i econòmics requereixen un marc institucional,
no tot es pot combinar amb tot (per exemple, el lema "independència per
canviar-ho tot" desafia la lògica més elemental). Els responsables
polítics tenen el deure de presentar projectes on explicitin en quin marc
institucional viable i realista faran possible els seus projectes socials,
siguin liberals, socialdemòcrates o d’esquerra radical, perquè poguem
avaluar-ne la viabilitat i implicacions ètiques. Com pensen combatre la desigualtat
i el frau fiscal des d’un estat independent que inicialment estaria
desconnectat de la resta i no seria reconegut, i que en el millor dels casos s’hauria
de plegar als grans moviments de capital?
Una economia estable i pròspera requereix avui
institucions estables i legitimitzades, recolzades per grans majories que poden
discrepar en les polítiques concretes. El federalisme pot contribuir a la
regeneració democràtica perquè en un sistema federal cada nivell rellevant de
govern rendeix comptes directament a la ciutadania, a diferència d’una
confederació. La democràcia és més que votar, és no abusar de les institucions,
és combatre la corrupció, i això és més fàcil quan cada nivell de govern té
responsabilitats clares.
Crear un nou estat-nació no garanteix una millora
institucional. El federalisme no la garanteix tampoc, no és una panacea, però
crea un marc contrastat per fer-la possible. I no és una panacea perquè el seu
principal problema és la deslleialtat federal, que pot venir de diverses
direccions.
Però és necessari un combat polític per passar d'una
lògica plebiscitària i frontista a una lògica de pacte i diàleg: vot, diàleg i
acord a refrendar pel criteri de les grans majories (i si això no funciona seguim
amb el cotxe cubà -millor dit, per sort espanyol i europeu- del nostre
desgastat paquet constitucional).
No crec que pugui haver-hi una
solució al "problema català" que afecti només a Catalunya. En la
mesura que s'accepta que Catalunya forma part d'un agregat més gran (sigui
Espanya o Europa) que s'ha de reformar i que queda afectat, el que es faci amb
els impostos catalans i la capacitat de decisió catalana, afecta als veïns i
per tant aquests també han d'entrar a l'equació. Això no vol dir que la
proposta hagi de venir de "Madrid", com es diu sovint. La proposta ha
de sortir dels sectors il·lustrats i progressistes de diversos llocs dels
pobles d’Espanya, i com sempre que hem avançat, amb una forta presència
catalana, i amb ajuda europea.
I per a mi, tres haurien de ser els
ingredients fonamentals d’aquesta proposta:
-Reforma federal a Espanya
associada a una reforma més general de les institucions entre altres coses per
limitar el poder polític dels rics i poderosos: transparència real, supressió
de les diputacions provincials, reforma del finançament territorial, reforma administrativa, i dels òrgans
reguladors amb una millor combinació d’expertesa i democràcia.
-Acceptació del valencià-català i
altres llengües com a bé col·lectiu a potenciar com a llengües europees,
oficials que no obligatòries al conjunt d’Espanya i a l’administració central.
-Compromís constitucional de les
institucions catalanes i espanyoles a favor d’una acceleració del procés d’integració
europea, avançant cap a la unió fiscal, social i política de la zona euro, amb
un pressupost digne d’aquest nom que permeti invertir, redistribuir i
estabilitzar a escala europea, respectant el principi de subsidiarietat i el
federalisme multi-nivell.
Crec que aquestes propostes no
creen cap incertesa, satisfan un desig molt compartit de canvi i reforma, i
poden servir perquè les polítiques públiques en el terreny econòmic s’adaptin
al seu abast geogràfic òptim, permetent un grau ampli de flexibilitat, innovació
institucional i control democràtic.
No hay comentarios:
Publicar un comentario