Qualsevol persona que vulgui participar en el debat sobre federalisme i nacionalisme hauria d’estar alfabetitzada en la història i els problemes actuals d’Irlanda del Nord i Israel. Són dos casos emblemàtics del combat per la pau i contra l’ultranacionalisme i les divisions entre “nosaltres” i “ells”. Les solucions i els problemes que troben aquestes societats tenen incidència en altres societats afectades per problemes semblants, encara que sigui en menor escala.
Les recents eleccions a Irlanda del Nord i els tripijocs del
govern nacional-populista britànic de Boris Johnson (obsessionat amb seguir-se
barallant amb la UE encara que ja no hi siguin) han posat de manifest les
distorsions que el Brexit ha generat en el que va ser l’acord exitós de
Divendres Sant a finals dels anys 1990. El partit de l’Aliança (que intenta
obrir una escletxa intercomunitària) va ser el que va créixer més, i per
primera vegada el Sinn Fein va resultar el partit més votat. El resultat suposa
un rebuig a la perillosa demagògia de Johnson i dels unionistes (aquests sí que
ho són), que, tal com era de preveure, no se ne’n surten de fer quadrar el
Brexit amb els acords de Divendres Sant: aquests estaven basats en l’evaporació
de les fronteres en el marc de la Unió Europea, fronteres que el Brexit ha fet
reemergir.
L’acord de Divendres Sant no era perfecte, entre altres raons perquè donava un
gran pes al consociassionisme, a l’obligació de conviure al govern de partits
prèviament etiquetats de catòlics o protestants, sense preveure la hipòtesi que
un dia l’electorat no vulgui etiquetar-se. En qualsevol cas, el Brexit
dificulta tant el consociassionisme com la convivència, en un territori que va
votar majoritàriament per seguir a la UE.
Johnson es queixa del paperam que han d’omplir els qui
comercien amb béns entre Irlanda del Nord i Gran Bretanya a resultes del
protocol que ell mateix va signar per tirar endavant el Brexit, com si ell no
hagués imposat precisament aquest problema entre tota Gran Bretanya i la resta
d’Europa (incloent tota l’illa d’Irlanda).
A Israel l’assassinat de la prestiogiosa periodista d’Al-Jazeera
Shireen Abu Akleh mentre informava sobre una incursió de l’exèrcit israelià a Cisjordània
i l’atac de la policia israeliana al seu funeral, han obert els ulls a força
gent sobre el que Amnistia Internacional qualifica d’appartheid de la
ciutadania àrab per part de l’estat israelià. A casa nostra, el ressò de la notícia
va ser mínim, comparat amb el que va rebre als grans mitjans anglosaxons, com
la BBC i la CNN. Només el periodista i columnista del diari El País Enric
González, es va molestar per dir les coses pel seu nom, tal com ho van fer
nombroses personalitats i organitzacions jueves de defensa del drets
humans.
Ambdós casos il·lustren el carreró sense sortida a què
condueixen el sobiranisme, els murs i la sacralització de les fronteres. La
independència d’Irlanda fa un segle havia d’acabar amb els problemes del poble irlandès.
Però va ser una feina incabada, perquè Irlanda es va dividir i L’Ulster va continuar
al Regne Unit, i violentament dividit. El referèndum del Brexit de 2016 havia
de resoldre per sempre la relació entre el Regne Unit i la UE, que avui és més
incerta que mai. La creació de l’estat d’Israel havia de resoldre per sempre
els problemes del poble jueu, que ni s’han resolt ni ha contribuit a pacificar
una zona que és un polvorí esquinçat per murs i divisions, que no es resoldran
tampoc amb la creació de més estats, com cada vegada reconeixen més israelians
i palestins.
I per tot això no hauríem de deixar de parar atenció a cap
dels dos casos, ni deixar de posar de manifest les contradiccions insalvables
dels nacionalismes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario