EL REFERÈNDUM DE CATALUNYA NO POT SER LA BASE PER CONSTRUIR UN ESTAT: EL CAMÍ PER AVANÇAR ÉS UNA NEGOCIACIÓ PER MILLORAR L’AUTOGOVERN
En un discurs al
Parlament espanyol de 1932, José Ortega y Gasset, reconegut filòsof i
assagista, va descriure Catalunya com "un
problema que no se puede resolver, sólo se puede conllevar". . . Els
altres espanyols han de suportar els catalans i els catalans han de suportar els altres
espanyols ". Ortega parlava en la turbulenta era de la Segona República
espanyola, just abans de la guerra civil del 1936-39, quan el secessionisme
català va representar breument un desafiament a la unitat d'Espanya. Vuit
dècades després, les condicions polítiques són molt diferents. No
obstant això, una dosi de la saviesa i el sentit comú d'Ortega és molt
necessària quan vivim la intensificació de la confrontació entre els
separatistes de Catalunya i les autoritats centrals d'Espanya.
El govern regional de Catalunya i els seus aliats secessionistes estan pressionant amb plans per fer un referèndum sobre la independència l'1 d'octubre. Això ho fan en contra del Tribunal Constitucional d'Espanya, la màxima autoritat en aquests assumptes, que va suspendre la llei catalana per a la votació. Ho fan tot i que l'article 2 de la Constitució espanyola de 1978 fa referència a "la indissoluble unitat de la nació espanyola" i "la pàtria comuna i indivisible de tots els espanyols".
A part dels arguments jurídics, que afavoreixen les autoritats centrals d'Espanya, els arguments polítics dels separatistes de Catalunya no són consistents. En les eleccions regionals celebrades al setembre de 2015, les forces independentistes que van des dels nacionalistes de centre-dreta fins als esquerrans radicals van guanyar una estreta majoria dels escons, però no van obtenir la majoria de tots els vots emesos. Això no era una base per accelerar el programa secessionista.
No obstant això, el govern i el legislatiu regional han avançat, de totes maneres, i d'una manera que s'aparta amb celeritat de les normes democràtiques adequades per a un assumpte de tal importància. La llei de referèndums de Catalunya, aprovada el 6 de setembre, no estableix un llindar mínim de vots perquè el resultat sigui vàlid. En teoria, una petita minoria de l'electorat de la regió podria provocar una declaració d'independència. En aquestes circumstàncies, i sense oblidar l’enorme controvèrsia legal que envolta la votació, qualsevol proclamació d'una Catalunya independent quedaria desproveïda de legitimitat política.
El govern regional de Catalunya i els seus aliats secessionistes estan pressionant amb plans per fer un referèndum sobre la independència l'1 d'octubre. Això ho fan en contra del Tribunal Constitucional d'Espanya, la màxima autoritat en aquests assumptes, que va suspendre la llei catalana per a la votació. Ho fan tot i que l'article 2 de la Constitució espanyola de 1978 fa referència a "la indissoluble unitat de la nació espanyola" i "la pàtria comuna i indivisible de tots els espanyols".
A part dels arguments jurídics, que afavoreixen les autoritats centrals d'Espanya, els arguments polítics dels separatistes de Catalunya no són consistents. En les eleccions regionals celebrades al setembre de 2015, les forces independentistes que van des dels nacionalistes de centre-dreta fins als esquerrans radicals van guanyar una estreta majoria dels escons, però no van obtenir la majoria de tots els vots emesos. Això no era una base per accelerar el programa secessionista.
No obstant això, el govern i el legislatiu regional han avançat, de totes maneres, i d'una manera que s'aparta amb celeritat de les normes democràtiques adequades per a un assumpte de tal importància. La llei de referèndums de Catalunya, aprovada el 6 de setembre, no estableix un llindar mínim de vots perquè el resultat sigui vàlid. En teoria, una petita minoria de l'electorat de la regió podria provocar una declaració d'independència. En aquestes circumstàncies, i sense oblidar l’enorme controvèrsia legal que envolta la votació, qualsevol proclamació d'una Catalunya independent quedaria desproveïda de legitimitat política.
Les comparacions
amb referèndums i actes d'independència en altres democràcies són instructives.
Quan
el Quebec va votar sobre la separació de Canadà el 1995, i quan Escòcia va
votar sobre la secessió del Regne Unit el 2014, ho van fer amb el consentiment
del govern central i en plena conformitat amb la llei. Quan
els tres estats bàltics van declarar la independència de la Unió Soviètica en
1990-91, tenien tot el dret a fer-ho perquè Josef Stalin els havia robat la
seva condició i llibertat en els anys quaranta. No
es pot aplicar cap d'aquestes condicions a Catalunya i Espanya.
Sens dubte, l'objectiu a curt termini dels separatistes catalans no consisteix a emetre una declaració d'independència, que seria un gest retòric buit, sinó que és impulsar eleccions regionals amb l'objectiu d'ampliar les files de la coalició independentista. També poden esperar que Mariano Rajoy, el primer ministre d'Espanya, i el seu govern, responguin amb tanta duresa als secessionistes que aquests es puguin presentar d’una forma encara més visible com a víctimes de la repressió política.
Sens dubte, l'objectiu a curt termini dels separatistes catalans no consisteix a emetre una declaració d'independència, que seria un gest retòric buit, sinó que és impulsar eleccions regionals amb l'objectiu d'ampliar les files de la coalició independentista. També poden esperar que Mariano Rajoy, el primer ministre d'Espanya, i el seu govern, responguin amb tanta duresa als secessionistes que aquests es puguin presentar d’una forma encara més visible com a víctimes de la repressió política.
Tant si es fa com
si no el referèndum, el pas essencial per a ambdues parts és obrir negociacions
serioses sobre una versió actualitzada d'autonomia per a Catalunya. L’estatut
de 2006, aprovat per les cambres legislatives espanyoles i catalanes i pels electors de
Catalunya en un referèndum, però desencertadament invalidat el 2010 pel
Tribunal Constitucional espanyol, seria un bon lloc per començar.
No hay comentarios:
Publicar un comentario