Però el combat del federalisme serà un combat llarg on no bastaran els canvis en les normes escrites, sinó que caldrà influir
també en les actituds i les normes socials dominants. No és una proposta intermitja ni una tercera via, és una proposta ambiciosa i radical, però a diferència d'altres propostes que també ho semblen, aquesta és factible, evolutiva i adaptativa; no hi haurà una DUF ni un dia D, però sí que pot haver-hi, de fet ja hi és, una evolució a través del diàleg, la
deliberació, el pacte i el vot.
El federalisme espanyol i l’europeu no són dos federalismes
diferents. No es pot organitzar el federalisme espanyol sense tenir en compte
com interacciona amb la federació europea a mig fer i els seus problemes. L’exemple del corredor del mediterrani si llegiu la notícia d'ahir amb el govern català demanant coordinació amb altres governs és clar: algú creu que el corredor del mediterrani és
possible amb una Espanya centralista o amb la independència de Catalunya, o
sense una evolució federal d’Espanya i d’Europa? A no sé que ens pensem que el
mediterrani comença a Portbou i acaba a Les Cases d’Alcanar... Alguns apectes il·lustren
la interacció entre els dos federalismes, l'espanyol i l'europeu: crisi de les institucions, la interacció entre política monetària i fiscal, les restriccions sobre els déficits públics i
l’endeutament, el corredor del mediterrani. Sense una Europa de la qual importar qualitat institucional
la nostra societat s’enfonsaria. L’Espanya democràtica i el catalanisme no són
res fora d’Europa.
Aquest federalisme de nines russes no vol dir nines iguales.
No hi ha cap obligació que l’organització interna de cada estat-membre o cada
regió, o cada institució ad-hoc sigui igual, ni que cada federalisme sigui el
mateix. Però sorprèn que el federalisme d’alguns (PP i ERC per
diferents raons) s’acabi als Pirineus. El nostre és un federalisme a temps
complet, no a temps parcial. Un federalisme que veu amb molta preocupació el replegament
identitari, i no només a Àustria.
Una altra cosa que destaco en la meva part és la fal·làcia
dels dos eixos, social i nacional: No hi ha dos eixos. L’estat-nació i les lluites pel monopoli de la sobirania
nacional avui impedeixen resoldre problemes socials com la crisi dels
refugiats, el frau fiscal, el canvi climàtic. Per
preservar la democràcia, o renunciem a la globalització, o renunciem a l’estat-nació
com a espai privilegiat de la sobirania. Aquesta és la lliçó del trilema de
Rodrik, i el federalisme ofereix una solució: governem la globalització amb un
federalisme internacional democràtic començant per Europa, que ja està a mig
fer amb totes les dificultats. L’estat del benestar en un context federal també és
seguretat jurídica per als més vulnerables, que tenen dret a un marc
institucional que evolucioni sense ruptures per poder fer plans comptant amb
l’existència d’una moneda estable, unes pensions, uns contractes de treball,
d’habitatge… Tot i que entenc les necessitats del guió de separar entre
arguments ètics, polítics i econòmics, en el món real l’ètica, la política i
l’economia no es presenten per separat. En qualsevol cas, entenc l’economia com
una branca de les ciències socials amb una forta càrrega ètica i política. En
el tercer capítol del llibre, encara que suposo que és el que fa més mandra llegir,
hi trobareu arguments econòmics, en aquest sentit ampli però també en un sentit
molt convencional, per defensar el federalisme. De fet, són arguments que
generen un elevat consens en la nostra professió, igual que el federalisme
genera un elevat consens entre els constitucionalistes. No són arguments
novedosos, senzillament hi faig un esforç per posar-los al dia: sobre les
relacions fiscals entre governs, sobre les desigualtats, sobre qüestions
regulatòries, sobre la interacció entre política monetària i política fiscal.
El que crec que és important és que integrem de forma
coherent els arguments econòmics amb els arguments ètics i els polítics, perquè
les raons del federalisme no són tècniques o tecnocràtiques, sinó raons que
tenen a veure amb la defensa d’un model de societat en pau i en llibertat. En
aquest sentit, per exemple, en la nostra societat hem de conviure persones que
creuen que Espanya és una nació, persones que creuen que ha de ser un estat
pluri-nacional, persones que ens sentim individus plurinacionals, persones
a-nacionals o post-nacionals, persones que creuen que l’estat ha de ser
Catalunya o Euzkadi, persones que venen i se senten d’estats i nacions
llunyanes i que seguiran venint (i millor que vinguin)… En altres societats
europees i d’altres regions del món la complexitat no és menor. L’ideal no pot ser que ens comptem per veure quina minoria
més gran li imposa la seva identitat a les altres. Però al mateix temps hem de
reformar la democràcia per adaptar-la a la globalització i a les noves
tecnologies. Això és el federalisme del segle XXI: adaptar la democràcia a la
realitat de la nostra societat. Molta gent té la percepció que la democràcia se
li escapa de les mans (pel pes dels experts, la plutocràcia, la llunyania dels
centres de decisió). El federalisme aspira a instàncies de govern a diferents nivells,
perquè hi ha problemes a diferents nivells, instàncies votades i que rendeixin
comptes directament a la ciutadania, no com en una confederació. La ciutadania exigeix veu i participació i necessita una
narrativa que li ofereixi esperança. El federalisme és impossible sense el
consentiment de les parts, però l’alternativa al federalisme no és cap drecera
cap a no se sap exactament què, és seguir com fins ara. Cal buscar incentius
que evitin que algunes de les parts prefereixin el conflicte i la paràlisi, que
és el que passa ara a Espanya i Catalunya. El federalisme suposa una millora de la democràcia perquè
redistribueix el poder polític i per tant senta les bases polítiques per a la
distribució dels recursos, de la renda i de la riquesa d’una manera sostenible,
institucionalitzada. Per això diem, i així és com jo acabo el meu capítol, i
citant a Manuel Cruz, que el federalisme és la forma política de la
fraternitat".
No hay comentarios:
Publicar un comentario