“A l’albada del segle vint, en el crepuscle dels imperis
continentals, els pobles oprimits d’Europa somniaven en formar “estats-nació”,
pàtries territorials on els polonesos, els txecs, els serbis, els armenis, i
altres, poguessin viure lliures, amos del seu destí. Quan els imperis Habsburg i
Romanov van col·lapsar després de la primera guerra mundial, els seus líders
van aprofitar l’oportunitat. Una munió de nous estats van emergir; i la primera
cosa que van fer va ser posar-se a privilegiar la seva majoria nacional “ètnica”
–definida en termes lingüístics, religiosos o d’antiguitat, o les tres alhora-
en detriment de les minories locals que feien nosa, i que van ser consignades a
un status de segona classe: residents permanents estrangers a la seva pròpia casa.
Però un moviment nacionalista, el Zionisme, va veure les
seves ambicions frustrades. El somni d’una llar nacional jueva apropiadament
ubicada enmig del difunt Imperi Otomà, va haver d’esperar a la retirada de l’Imperi
Britànic: un procés que va necessitar més de tres dècades i una segona guerra
mundial. I així no va ser fins a 1948 que un estat-nació jueu es va poder
establir en l’antiga Palestina otomana. Però els fundadors de l’estat jueu van
ser influits pels mateixos conceptes i categories que els seus contemporanis de
final de segle a Varsòvia, Odessa o Bucarest; no és sorprenent que l’auto-definició
etno-religiosa d’Israel, i la seva discriminació contra els “estrangers”
interns, hagi tingut sempre més en comú amb, per exemple, les pràctiques de la
Romania post-Habsburg, del que qualsevol estigui disposat a reconèixer.
El problema amb Israel, per dir-ho breument, no és –com se
suggereix habitualment- que sigui un “enclau” europeu en el món àrab; sinó que
el problema és que va arribar massa tard. Ha importat un projecte separatista
característic de finals del segle XIX, en un món que s’ha mogut cap endavant,
un món de drets individuals, fronteres obertes i dret internacional. La mateixa
idea d’un “Estat Jueu” –un estat on els jueus i la religió jueva tenen
privilegis exclusius dels quals els ciutadans no jueus estan exclosos per
sempre- està arrelada en un altra època i un altre lloc. Israel, ras i curt, és
un anacronisme”.
No hay comentarios:
Publicar un comentario